NILAI RINGGIT MALAYSIA JATUH

As Salam..lama x membebel sini..Alhamdulillah hari ini pagi Jumaat yg indah idea dtg zappp..terus menaip sebelum idea tu hilang...

isu hangat bulan ini...KENAIKAN HARGA MINYAK!!
mmg akan dan telah menjadi topik hangat dimana2 tmpat, dikedai runcit, kedai kopi, dalam bas, di pejabat..di kampung apatah lagi dibandar..kat mana2 shj org akan membicarakan psl kenaikan harga minyak...even kalau tgh tunggu teksi org bas, kalau jumpa org yg x dikenali pun boleh sembang psl harga minyak naik kan!!! 

dan semestinya bila HARGA MINYAK NAIK...rakyat pun akan naik minyak dan HARGA BARANG pun KONFIRM akan naik...KONFIRM ok!!

sedih sebenarnya...bila org miskin akan terus miskin dan org kaya akan bertambah kaya...tapi inilah hakikat kehidupan yg mesti diteruskan di atas muka bumi ini...berbaliklah kepada DIA...bersyukur..dan mesti sentiasa bersyukur..dan berusaha memajukan diri...

satu lagi yg buat SB sedih bila semakin hari NILAI RINGGIT MALAYSIA JATUH...sbb tu kerajaan nk kurangkan defisit negara dengan kurangkan subsidi minyak tuh..duit pengurangan subsidi minyak tu akan/boleh digunakan utk cover kt mana2 bhgian yg rongak..cam kasar lak bunyiknya...jgn salah faham yer...SB x bermaksud gitu..sekadar pendapat...SB terajin lak layari laman web BANK NEGARA MALAYSIA(BNM) yg mmg jelas nilai ringgit malaysia jatuh...setakat semalam..nilai ringit kita dengan USD DOLLAR adalah 3.2800..byk jatuh tuh..itulah yg membimbangkan negara skang nih...tgk jadual nih..sumber BNM

Dan berita yg mengukuhkan negara mengalami kejatuhan nilai ringgit ni dikukuhkan lagi dgn artikel ni yg cakap negara sedang mengalami keberhutangan yang serius..Kerajaan kene buat sesuatu supaya keadaan ekonomi negara kembali stabil dan salah satu langkahya adalah MENAIKKAN HARGA MINYAK...

Yess..SB sendiri pun sangat tak suka bila harga minyak naik..tapi kita kene tgk dari sudut positif dan negatif sesuatu perkara..mesti ada sebab kenapa kerajaan buat camtu...kita marah2..kita gaduh2 pun stilll x dapat nk mengubah keputusan kerajaan...last2 kita kan senyap je sbb minyak tu adalah keprluan harian kita..utk bergerak...nk tak nak tetap kene pakai juga...Lainlah kalau kita pandai nk masuk campur dlm urusan negara ni...but make sure kalau dapat masuk campur..stabilkan harga minyak balik ker kan..hihi...ha..kalau x mampu...duduk diam, kaji dan fahamkan shj kenapa kerajaan TERPAKSA buat mcm nih...Bykkan bacaan dan kajian mengenai hal ini..baru kita faham dan akur..bukan angguk membuta tuli yer...angguk kerana fahamyer..

Baca mengenai keberhutangan negara di sini 

Jadi sekarang..sahutlah seruan HATI sendiri supaya berjimat cermat...yes..dan BIJAK mengatur perbelanjaan..demi masa depan yg GEMILANG!!


ps:..ni sekadar pendapat SB yer..xde kaitan dgn mana2 pihak..pesanan juga adalah utk diri sendiri dan keluarga..Semoga dipermudahkan segala urusan..Aminnn

0 komen: