Sayangku Hadeef dah 5 bulan

Semalam pergi inject 5 bulan hadeef..SB tak cuti harini macam kebiasaanya sebab minggu ni SB dah bercuti 3 hari kerana masalah kesihatan SB..harini gagah jua bawa Hadeef ke KK untuk checkup dan inject 5 bulan..Alhamdulillah SB sarung baju kerja harini utk ke opis..dalam hati berdoa agar Hadeef jadik very very good boy lps inject..dan most important thing..tak demam..tp kalau nk demam juga apakan daya kan..demam tu bagus sbenarnya..tanda tubuh melawan penyakit..
Erm..berbalik kpd cerita Hadeef dicucuk..dia hanya menangis saat jarum tu dicucuk dipeha dia..then dia senyap..dan abah dia terus ambik dukung dia...saat tulah paling comel..Hadeef tak nangis tapi dia masuk tangan dlm mulut..peluk abah dia dan merengek seakan2 mengadu sakit ngan abah dia..abah dia pujuk2..merengek lagi..sooo cute dan sgt comel saat tu..very touchim..ehehe
Alhamdulillah Hadeef dah 5 bulan umurnya..doa ibu dan abah semoga proses tumbesaranmu akan sempurna..dan kehidupanmu kelak diiringi dgn rahmat dari Ilahi..moga menjadi anak yg soleh sepanjang hayat...
Masuk bulan baru ni pun ada perangai baru..tak nak baring main sorang2 dah..nk berdukung atau duduk atas riba sambil tgk tv..alahai anak ibu...
Sayang Hadeef

RINDU

status YM (Rasa rindu...)

inilah maksud SB rasa rindu...sebnarnya rindu kt Arwah..rasa rindu sangat kt Arwah Ayah..selalu teringat mcm dia still ada lg..sbenarnya setiap hari teringatkn dia..kdg terasa cptnya Ayah pergi..belum sempat SB nk berbakti pada dia..tp Allah lebih menyayanginya..sentiasa igt suaranya..suara bila dia marah..bila dia cool..erm..Arwah Ayah seroang yg hebat..walaupun kami dulu miskin tp dia dapat sekolahkan kami adik beradik..kalau teringat pengorbanan Ayah..selalu nk menitis air mata..tp inilah lumrah kehidupan..yg hidup mesti akan kembali..kkdg terfikir begitu byk hikmah yg Allah kurniakan..Ayah pergi dlm keadaan x menyusahkan semua org..tak sakit..x susahkan anak2 balik jaga..pergi dgn cpt dan tenang padaNya..Allah x nk Arwah sakit lama2 kut..dan tak menyusahkan org..perjalanan menguruskan jenazah Arwah pun lancar..tenang..cuma Arwah lgsung x dibawa balik ke rumah..cuma bawa balik jenazah ke surau dekat dgn rumah utk disembahyangkan..betullah kata2 terakhir Arwah sprti yg diceritakn org sblum kemalangan..Ayah kata "dah x balik rumah dah"..rupanya betul..selamanya Ayah x balik rumah dah..sedih sgt kalau igt..tp SB tetap redha..cuma kkdg mengalir air mata juga teringatkn dia..semoga Arwah tenang disana..doa sentiasa diselitkan buat Ayah semoga dia sentiasa tenang di Sana..ditempatkan bersama org2 beriman..dijauhkan dari siksaan api neraka..

Al-Fatihah untuk Arwah Ab.Ghani bin Mohd Noor..
Acik rindu Ayoh..

ANAK & PENGORBANAN

Sebut pasal anak, mesti ibu2 diluar sana sanggup melakukan apa saja asalkn anak2 bahagia kan..segala penat lelah, wang ringgit sanggup dihabiskan..begitu besar pengorbanan ibu bapa kan..sejak SB jadik ibu nih..SB lagi memahami perasaan dan impian seorang ibu dan ayah..sangat besar pengertian menjadi ibubapa ni..SB bersyukur dan bertuah kerana dapat pengalaman ini..

Malam tadi..actually pagi tadi Hadeef tido lambat..kul 2pg baru leh tido..x nak tido sgt..sbb rindukan buai dia kat umah pengasuh kut..puas kami suami isteri dodoikn..Hadeef skang dah tido berbuai sbb dia jenis nak kene tunggu sampai tido dan bila menangis volumenya mmg amatlah tinggi..dah nk membesar kan..kesianlah kat pengasuh nk tunggu dia aje..pengasuh pun ada keje umah gak nak buat..so, SB belilah buai untuk dia..SB x kisah sbb pengasuh dia tersangatlah baik hati, sanggup tunggu Hadeef,siap minta maaf bebanyak minta itu ini..SB pun rela sbb SB nak sgt dia jagakan Hadeef,itupun dia taknk jaga tp SB pohon ngan dia..so, dia kesiankan SB dia setuju jagakan..SB tak kisah..sbb dari pemerhatian SB dia jaga bby mcm anak sendiri..bersyukur jumpa dia..ada hikmahnya setelah kejadian2 di taska bulan lepas..


SB akui kekadang SB tension bila Hadeef menangis serba tak kena..kdg bila kita mengantuk yg amat sangat..temper tu kdg naik gak..tp xdelah lps perasaan kat Hadeef..Cuma mengeluh ajelah..tp Alhamdulillah kebanyakkan masa SB bersabar..SB tgk LP pun bersabar layan Hadeef..ada juga bila SB penat..SB tinggalkn kat LP pujuk Hadeef..alhamdulillah LP juga penyabar..


Bila dipikir balik mmg indah dugaan ada anak ni..sangat2 indah..sbb tu SB xnk mengeluh kalau Hadeef macam2..sbb SB pernah terbaca yg menyatakan bila anak meragam maknanya ALLAH NAK HAPUSKAN DOSA IBU BAPA dengan kesabaran ibu bapa memujuk anak2 mereka..masyaAllah..Allah itu Maha Besar..Syukur padaMu Ya Allah..


Dan SB ada juga baca ni...buat SB insaf..


Dipetik dari blog Redmummy: (tq very much RM)

  • Bi Bila anak merengek bangun malam, janganlah marah dia. Jangan merungut kenapalah kena bangun malamm.. mengantuk.. etc… That might be the last night that he/she does that.
  • Bila anak mintak mainan atau sesuatu, kalau mampu, kita cubalah berikan. That might be the last night that he/she ask for something.
  • Bila anak nak susu, berikan dgn penuh kasih sayang… That might be the last day that he/she drinks it. Sama ada susu ibu atau susu formula, dua dua sama je. Pemberian dari ibu/ayah kpd anak.
  • Bila suapkan anak makan, suaplah dgn penuh kasih sayang… That might be the last food that he/she eats.
  • Bila anak buas dan nakal, sabarlah. That might be the last day that we can see him/her being active.


Kata RM :”Sejujurnya, setiap masa hargailah anak2 kita……Kita tak tau bila kita atau dia yang akan “pergi” dulu.

Subhanallah..kata2 RM ni buat SB bersyukur sgt2..lepas ni SB akan lebih2 menghargai anak..dan xnk mengeluh langsung!!!

Terima kasih Ya Allah..

sooo PLASTIK!!

Entry meluat..
ntah nape sejak akhir2 ni dikelilingi dgn perkara2 meluat+sakit hati+yg buat mulut rasa nk menyumpah.(tp still sabar..menyumpah dlm hati aje)..cpt2 beristighfar...aduh..
salah satunya..smlm balik keje tunggu Mr.LP amik kt opis..SB duk di satu sudut sambil bukak spek sbb seharian SB sakit pala arini..mls nk tgk org nk layan perasaan jap..(perasaan x sabar nk jumpa Hadeef sbnarnya)..and saat SB pakai balik spek..bekas cikgu-cikgan yg jaga Hadeef dulu lalu dpan aku..nak tak nak terpaksala senyum kn..dgn mulut manisnya diaorg tanya khabar Hadeef..ckp rindulah kt Hadeef, Hadeef hantar mana.. ceit..dlm hati SB geram x terkata..sabar jerk..(masa Hadeef@ baby2 lain ada dpn mata ko,ko tak jaga elok2..bila dah xde..bukan main lg..rindulah hape lah)..nyampah weh..penuh kepura-puraan..kalau cikgu-cikgan tu x ckp rindu kt Hadeef x delah SB sakit hati sgt..senyum sudah..(eh apa kes aku ni..emo semacam jerk)..

Rentetan
yg nk jadik kisah SB emo semacam je ni..sbbnya skang SB dah hantar Hadeef ke pengasuh baru di blok yg sama kat kediaman SB dan LP..alhamdulillah SB semakin sihat dan ceria dijaga ibu wati(panggilan pengasuh baru Hadeef)..memandangkn Kak Wati seorg ibu juga..at least kebajikan Hadeef terjaga even SB terpaksa mengeluarkan belanja ckit bayar pengasuh ni..takpelah asalkn anakku bahagia..bbnding ngan hantar Hadeef ke taska dijaga oleh cikgu-cikgan dulu..teruk jagaannya..byklah masalah dan kejadian yg berlaku di depan mata SB..nk citer satu2 kang kata burukkan taska tu lak..xpelah..biarlah tinggal kenangan...

Lega
yg pasti hati SB dah lega sbb SB percaya Kak Wati boleh jaga Hadeef dgn baik..dan alhamdulillah Hadeef serasi dan tak menangis duk umah Kak Wati..x meragam katanya..alhamdulillah hadeef x menyusahkan org..dan dia sanggup tunggu mengadap hadeef yg x berapa suka botol susu semata2 nk bagi susu kt hadeef...alhamdulillah..bila SB senang hati..Mr.Lp pun turut senang hati..sbb kebanyakkan perkara dia akn suka bila SB suka..Sb pun dah x penat sgt dah..pepagi buta dah tak payah mandikan hadeef,balik keje pun tak terkocoh2 mandikan hadeef..sbb Kak wati mandikan..kalau taska dulu SB x bagi diaorg mandikan Hadeef sbb..ngeri tgk diaorg mandikan bby..

xpelah..yg lepas biarlah lepas..semoga dijadikan sempadan..semoga Kak Wati suka jaga Hadeef utk hari2 yg mendatang..