Syedapnya..asyik terbayang2 aje kelazatan Diruan Pancake yg slalu SB dan LP makan kt SWEETCHAT..tp selalu tak cukup..RM7.90 utk 3 ketul dessert tu..tu rege tak termasuk tax lagi tuh..oleh kerana keinginan nk mkn dessert ni dgn byk membuak2..Sb gigih carik resipi Durian Pancake ni nk wat sendrik..nk tgk jadik tak air tangan sendrik..ehehe..gigihla memujuk LP ke pasar carik durian, bahan utama nk wat Durian Pancake nih..hihi..dan taraa..hasil Durian Pancake yg tak seberapa nih..LP kata sedap dan rasanya dah sama cam beli kt SWEETCHAT, tp kene nipiskan lagi kulit dia..SB guna kuali biasa, kulit dia jadik tebal..sbb kuali jenis leper xde..SB pun puas hati sbb dpt mkn Durian Pancake buatan sendiri..ni SB tepek resipinya yg telah ditokok tambah oleh SB sendri ye..

DURIAN PANCAKE
Untuk adunan kulit pancake (bahan2 ni boleh ditambah jika suka)

1. 5 cawan tepung gandum
2. 2 gelas susu UHT Full Cream (tambah jika suka)
3. 2 gelas susu cair
4. 3 biji telur
5. 2 sudu esen vanilla
6. 1 sudu kecil garam
7. 3 sudu gula halus
8. 2 sudu mentega

--SB nk cpt dan pantas, SB guna blender aje blend kan sume bahan2 kt atas ni,--lepas blend, masukkan dlm fridge dalam 2 jam utk sebatikan bahan.


Bahan untuk inti

1. isi durian

2. whipping cream+gula (atau nk pantas guna Fresh Cream)

Lepas 2 jam,keluarkan dari fridge, panaskan kuali, leserkan minyak sedikit, jgn terlalu byk, nnt kulit jadi garing sgt, tuangkan adunan, loyangkan kuali supaya adunan serata..masak sekejap aje..angkat dan ketepikan...tambah isi durian+fresh cream tersebut..lipat cam bentuk bantal atau ikut suka...taraaa..dah siap dah Durian Pancake..lebih sedap jika dibiarkan dlm fridge selama 1 jam, lps tu boleh dimakan sejuk2..syedap!!


0 komen: