HARI BELIA NEGARA 2011

Himpunan sejuta belia!!

Ramainya..bunyinya cam dah gempak..SB boleh bayangkan kawasan persiaran perdana ni akan dipenuhi lautan manusia yg bersungguh2 mahu melihat kemeriahan karnival belia negara ni..sekali buat ha..hamek kau..besar punyer...Sb jenguk2 website KBS..tgk byk gile aktiviti yang akan dijalankan..even harini pun dah start acara-acara tertentu..td SB lunch kat PJH..dapatler tgk pemandangan org beramai-ramai ke karnival tu..especially gomen staff like SB la..eheheh..lagi2 yg opisnye terletak disepanjang persiaran perdana ni..dah x payah sibuk nk carik parking..kuar opis aje terus terkedek2 ke karnival tuh..hihi..SB hanya menengok dr jauh ckit jela..SB x larat la nk menapak ke situ walaupun hati ni meronta2 nk tgk jualan2 dan apa yg ada kat situ..kalau sblum peknen dulu..harusla SB pergi..tp memandangkan keadaan skang yg bawak baby manja ni..terpaksala batalkan hasrat..

Kalau tanya SB nk pergi ke tak..herm..kalau dulu..bolehlah tumpang berasak-asak ke sana..tapii..dgn keadaan skang..herm..entahler..kalau nk gi pun mungkin hari Ahad..sbb hari esok SB nk gi Melaka A Famosa Water World!!..yipiii nk gi main air kt sana...

Bagi yg bercita2 nk mengunjungi karnival ni..dialu-alukan..bukan senang nk pergi event yg besar punya dibuat setempat gini....tulun promote..eheh..kalau yg rajin nk tgk jadual aktiviti..boleh gi sini..
http://www.haribelianegara.org.my/
byk info2 pasal hari belia negara kt sini..

SELAMAT BERHARI BELIA!!

18 Minggu

Sedar tak sedar harini dah 18 minggu dah anak ibu duk golek2 dalam peyut ibu nih..skang ni ibu dah mula rasa ada pergerakan dalam perut nih..ada mende gerak2..hihi..seronok..ibu skang ni rajin meng'google' hal-hal berkaitan pregant nih..macam2 ibu baca..ada satu blog ibu baca pasal pengalaman seorg bakal ibu nih, dia x merasa pergerakan bby dia..sampai saat ni..ibu selalu tunggu anak ibu ni gerak2..ibu takut..ibu takut ibu akan jadik mcm ibu itu..yg ttiba kehilangan ank dia..anak dia mati dalam kandungan..ibu tumpang sedih..dan ibu selalu doakan agar anak ibu sihat sehingga dilahirkan..dan membesar jadik anak yg soleh & solehah..

Seronok baca perkembangan anak ibu masa minggu ke-18 ni:


Minggu Ke 18:
Walaupun matanya masih lagi tertutup, bayi dalam kandungan kita sudah dapat mengenalpasti cahaya terang menerusi dinding rahim. Bayi kita dapat mendengar degupan jantung kita pada masa ini. Bayi dalam kandungan juga telah mula berbaring pada lelemak yang boleh memanaskan badannya.

Pengaliran oestrogen dan progesterone semakin meningkat dalam badan semasa kehamilan puan masuk minggu ke-18 ini. Ia bertujuan untuk melembutkan serta membesarkan serviks untuk proses bersalin. Kesan yang sama pada selaput mukus dihidung juga berlaku yang boleh menyebabkan berdarah.

Pasal SB dan LP

Dah lama sbenarnya nk cerita pasal nih..sejak berblogging lagi..tapi selalu terlupa..dan sblum terlupa lagi..baik SB bercerita..ehehe..semua ni pasal dua huruf yg sllu SB guna ni..ni sume gara2 ada blogger lain duk tanya apalah maksud SB tuh..

SB >>> singkatan utk Spek Biru
LP>>> singkatan utk Lord Perry

Nak tergelak pun ada..yelah entry ni akan mengimbas kembali kenangan percintaan zaman belajar dulu..sambil menaip sambil flash back balik nih kenangan indah tuh..hihi..

Kisah Spek Biru ni bermula masa Mr. Lord Perry nk ngurat SB dulu..zaman muda-mudi..masa tu kat kolej ada cam Karnival Sukan..meriah jugaklah..pada hri kejadian lak SB ngan roomate saje bangun tido lambat sbb mls nk gi awal2 karnival tu..sbb x terlibat apa2 pun..cuma nk gi beli2 tgk jualan aje..menyibuk org kata..ihihi..so, SB masa tu ngan Ida Kecik, Siti Payung ngan Anis (masa ni buak 3 org ni lah best fren SB) dan bbrapa kawan lg turunla dari dorm ke dewan kolej..sesampai je kat dewan sume owang cam duk tgk2 jeling2 pelik kat SB..terdetik SB dalam hati sanubari nih..aih..pehal diaorg ni ekk..aku ada buat salah ke??..salah pakai tudung ke??baju terbalik ke??agak lama jugak SB terpinga2..

Sekali ada la classmate SB yg berniaga juga haritu panggil SB gi kedai dia..masa tu dia berniaga bunga2..then, dia bagi bunga kt SB..terkezut beruk SB..eh, nape bagi bunga ni kt aku?? dia ngan tersengih2 cam kerang busyuk tu pun cakap.."amik jelah..ada secret admire bagi..amik jelah spek biru!!"..ha??spek biru??...adush..lagila SB pening..apakah yg berlaku sbnarnya..masa tu SB nampak ler Mr. LP ada kt pintu dewan ngan kwn2 dia duk jaga PA System, masa tu diaorg duk baca2 request lagu dan ucapan kawan2 tuk kwn2 lain..cam deejay la konon..tp x dgr pun suara LP..suara kwan dia adalah dgr..LP tersengih2 malu kt situ tgk aku..aku pun senyum jelah..sbb masa tu xdelah kenal rapat sgt..sejak kenal ngan LP masa LDK (Latihan Dalam Kumpulan) minggu orientasi dulu..kalau jumpa skali skala SB senyum la..yelah kita kan junior, bila jumpa senior..kenelah senyum kan...

Rupanya adalah sorang classmate ni lg duk rajin bcerita..dia marah sbb SB turun lmbat ke dewan tuh..dia kata tadik ada org hantar ucapan kat SB rupanya..dia gelarkan SB SpekBiru..dari Lord Perry katanya..aku tanya la..sape Lord Perry..sekali dia pun tak tahu sapelah makhluk bgelar Lord Perry tuh..tetttt..bermulalah teka-teki aku pasal si Lord Perry nih..arghhh..x suka berteka-teki..tp kisah hari tu abis mcm tu aje..meninggalkan teka teki dalam hidupku..arghhh..tak suka!!

Hari-hari yg berlalu...bila aku g mana2 aje..ke cafe, ke kelas..ke library..org duk panggil aku spekbiru..lord perry..aishh tak boleh jadik nih..kene carik jugak sapelah Lord Perry nih..utk pengetahuan yg spekbiru tu aku x kisah sgt, sbb masa tu mmg spek yg aku pakai kolor biru..tapi tang Lord Perry x puas hati tuh..skali adalah hamba Allah ni baik hati pecah rahsia..rupanya Lord Perry tu Mr.LP la..haipp..rasa nk tutup muka ngan kain..malunyaa...knape dia??adakah??knape dia wat request lagu tu utk aku??
Dan bermulalah kisah....

Kejadian demi kejadian lps tu SB malu la nk citer cini..mcm biasalah kut kisah org bercinta..dan kami bcinta slama 7 tahun 7 Bulan, Bertunang slama 4 Bulan 6 Hari dan telah Berkahwin selama 1 tahun 7 Bulan..doakan kami bahagia hingga ke hujung nyawa..Amin...

Setelah 4 Bulan

Anak ibu dah 4 bulan duk golek2 dalam ni..x sabar ibu nk jumpa kamu.. Ibu semangat harini google psl perkembangan kamu..mudahan kamu selesa di dalam..pepagi td kejutkan abah cpt2 sbb nk g mkn ns minyak..tup2 sampai kedai dah abis..nasib baik ns dagang ada wt pengubat hari..ni sume salah abah sbb mls bangun..uhuu

Perkembangan Janin Minggu ke-16

Panjang janin bertambah dengan sangat cepat dan gerakan-gerakannya lebih kuat. Ibu dapat merasakan gerakan-gerakan janinnya dengan meraba perut. Rambut halus tumbuh diseluruh dipermukaan tubuh janin, yang disebut lanugo. Plasenta terbentuk dan berfungsi sepenuhnya. Panjang janin saat ini 16 cm dan beratnya 135 gram. Jika melakukan USG saat ini mungkin anda dapat mengetahui jenis kelamin. Otot janin sudah berkembang dan menjadi kuat. Gerakannya semakin aktif. Ia sudah mulai menghisap ibu jarinya, menguap, merenggangkan tubuhnya, sudah menelan kencing, dan cegukan. Pada minggu ini jika sinar terang di letakkan di perut anda, bayi akan menggerakan tangan ke arah matanya. Sistem pencernaan janin pun mulai menjalankan fungsinya. Dalam waktu 24 jam janin menelan air ketuban sekitar 450-500 ml. Hati yang berfungsi membentuk darah, melakukan metabolisme hemoglobin dan bilirubin, lalu mengubahnya jadi biliverdin yang disalurkan ke usus sebagai bahan sisa metabolisme.

Sudah 15 minggu 3 hari..

entry ni telah terlambat post..ehehe


Alhamdulillah arini dah masuk 15 minggu 6 Hari SB membawa kandungan ni..dah lama SB x hupdate blog ni..maafkan saya sih..SB mengalami alahan yang teruk, batuk2..muntah2..pahit mulut sampai ke hari ini..kesian SB kan..sangat letih+kadang2 rasa sangat down..tapi SB kuatkan semangat jugak utk baby inside here..uhuu..sebelum ni SB x minat lgsung nk online kt umah..sampaikan fesbuk dah berhabuk lama x tgk..bila tgk Mr. LP bukak fesbuk je rasa nk termuntah..alahai..teruknya alahan SB nih..serius..lama gile x berfesbuk..ntah apa jadik ntah ngan fb tuh..tp xpe x berapa penting pun kan.


SB nk citer yg 2 minggu lps SB import mak dari kampung semata2 nk makan masakan mak..mak masakkan laksa trg, nasi minyak, masak lemak kacang panjang..uih..sedapnya..SB mkn bebanyak sbb itu yg diidam-idamkan selama ni..SB mkn sampai termuntah balik sume..itula mkn x beringat..tapi puas hati sbb dpt mkn sume..tmkasih sayang mak!!


Tapi malangnya lps mak balik semula ke kg, SB dah lembik semula..mkn x lalu..muntah2..sangat2 down!! sedih rasa..dah xleh mkn secara teratur..Mr LP dah mula pening pala bab mkn nih..sbb SB tatau nk mkn pe..cian LP..